Damlaget upp till division 1

2022 har Lidköpings GK två division 1-lag.

Det rekordunga tjejlaget glänste i helgen på Hulta GK och kom tvåa i division 2 västra vilken gav en biljett uppåt.
– Imponerande och superroligt, säger Lidköpings klubbchef Jonas Stern.
Samtidigt tog det unga herrlaget en stabil åttonde plats i division 1 på Gräppås GK.
Golfen har haft sitt årliga seriespel under veckoslutet och helgen.

Ni ser alla lokala resultat i faktarutan och för Lidköpings GK:s del blev det en härlig framgång.

– Vi har som målsättning att ha två lag i division 1. Jag tänkte att det skulle ta lite tid för tjejerna att ta sig dit men där hade jag ju helt fel, säger Jonas Stern.

Absolut. Andraplatsen på Hulta GK (par 72) i division 2 västra på totalt 606 slag var fyra slag efter segrande Falköpings GK.

18-åringen är äldst

Men de två bästa gick upp och ned till trean hade Lidköping nio slag.

Och det gjorde klubben med en kvintett unga tjejer där Wilma Zanderau är äldst då hon är född 03. Moa Stridh Och Stella Egerstad är födda 05 och Majken Vallmar och Elli Oldin 06.

– Att ett så ungt lag kan spela så bra golf är imponerande och superroligt.

I fredags var det två foursome och två bästbollar. Lördagen började med två nya foursome för att sedan avslutas med fyra singlar.

Vassa singlar

Och i singelspelet när det gällde som mest var Lidköpings bäst av alla lag.

Wilma Zanderau 73 slag, Majken Vallmar 77, Moa Stridh 78 och Stella Egerstad 83 innebar att division 1-biljetten var klar.

– Med ett så ungt lag finns det stor utvecklingspotential. Division 1 är så klart tuffare men tjejerna kommer att vara ännu bättre nästa år.

Lidköpings unga herrlag som kom åtta i division 1.

Lidköpings herrar spelade på Gräppås GK (par 70) och tog en åttonde plats bland de 17 lagen med sina 1 022 slag (+42).

Unga ”veteraner”

Även här är det ett ungt lag då Daniel Berglund och Joakim Demegård är ”veteraner” då de är födda 96. Hugo Thyr är född 02, Alexander Öberg 03 och Tage Vallmar 04.

– Här finns det också massor med utvecklingspotential. Nu vann Gräppås men skulle vi få ett seriespel på hemmaplan och få in något mer namn kan vi vara med och fightas om en plats i högsta serien, tror Jonas.

I division 1 spelades det bland annat fyra singelrundor både i torsdags och i lördags.

Alexander vassast

Där var Alexander Öberg vassast av Lidköpingsspelarna då han sköt 69 respektive 66 slag.

Hur viktigt är seriespelet för klubben?

– Vi tycker det är jätteviktigt. Det är ett bra sätt för klubben att synas rent sportsligt och på sikt vore det kul att ta ett kliv upp till den högsta serien, fastslår Jonas Stern.