Old Gentlemen

Bereda de herrar som fyllt eller under året fyller 64 år samt de som är äldre, tillfälle till kamratlig och social tävlingsform. Att genomföra golfen på ett roligt, intressant, omväxlande och trevligt sätt och bereda möjligheten till spel på andra banor inom Skaraborg.

Omfattning
En individuell tävling i två klasser samt lagtävling mellan klubbarna.

Den individuella tävlingen
A-klass spelar med hcp upp till 17,9 och B-klass 18,0-54,0. Båda klasserna spelar slaggolf.

Klassindelningen avgörs vid spelarens första start och man spelar i samma klass oberoende på hcp-justering under året. Spelare har rätt att själv välja vilken tee han vil spela vid varje tävling. Varje spelare måste själv se till att det står rätt klass och rätt tee på sitt scorekort innan tävlingen. Poäng som utdelas är 1 till 25 med fördelningen att segraren i varje klass erhåller 25 poäng, tvåan 22 och trean 20 osv tills 1 poäng.

Lagtävlingen mellan klubbarna
De fem bästa nettoresultaten för varje klubb adderas. Lägst antal slag ger bäst placering. För att deltaga i lagtävlingen skall klubben ha minst 5 deltagare som fullföljer den aktuella tävlingen. Bästa laget erhåller 12 poäng, tvåan får 11 poäng osv tills 1 poäng.

Tider & Lottning
Tävlingsinbjudan utsändes till klubbarna senast två veckor före speldag. Anmälan ska ske via Min Golf eller direkt till arrangerande klubb senast kl. 12:00 måndag aktuell vecka innan tävling. Startlistor aviserar senast kl. 12:00 dagen före speldag. Arrangerande klubb lottar tävlingen så att spelare från samma klubb går i bollarna efter varandra för att eventuellt samåkning ska underlätta. Vid löpande start får första start ske tidigast kl. 08:00, då för spelare i närområdet eller som lämnat önskemål i första hand.

Viktigt att de som lottar försöker så att röda och gula spelare fördelas lika i samma boll om möjligt. För att erhålla gratismiddag på sista tävlingstillfället så krävs att spelaren deltagit i minst 4 tävlingar.

Startavgift: Greenfee 200 kr + startavgift 50 kr ska gälla alla klubbar. SGF och VGF kort eller andra kort gäller inte, ej heller Skaraborgsgolfaren eller liknande samarbeten. Hundar får inte medföras.

OG-ansvarig på Lidköpings GK: Göran Petersson 0725 637 355

Spelschema 2024