Speedgolf Open 2023

Söndagens tävling var den första Speedgolftävling i Västra Götaland, Skaraborg och Lidköping!

Lidköpings golfklubb stod som värd för tävlingen som lockade 7 tävlande. Första start var kl 08.00 och det var strålande sol och vindstilla och därmed fina förutsättningar för en bra tävling. Av de 7 tävlande var det så gott som första försöket för Patrik Engström (Kobergs GK) och Martin Karlsson (Lidköpings GK) tillsammans med juniorerna Nils Ulinder och Alfons Lindström från Läckö GK.

Hemmaspelaren Johan Larsson, som även var medarrangör till tävlingen, höll för trycket och lyckades även putsa på sitt eget banrekord, det blev 82 slag och 46 min då totalt 128 SGS (SpeedGolfScore). Tidigare banrekordet var 132 (88 slag på 44 minuter)
– Idag funkade det långa spelet bra och det är skönt när utslagen är långa att man kan nå green och putta för par. 82 slag gör jag sällan i vanlig golf och då får man vara supernöjd med bara tre klubbor.

Efter avräknat handicap lyckades Patrik Engström komma tvåa och junioren Alfons Lindström komma trea. Till sin hjälp ställde även några löpare från LVSK upp som medlöpare och markör.

Hemmaspelaren Carl Svennerlid, 17 år, försökte sig på att springa snabbt genom att bara använda en klubba. Tiden blev mycket snabb, 49 minuter, men tyvärr lite svårt att hålla nere slagen då man inte har så många ”verktyg” med en klubba.
– Nu vet jag att jag måste ha fler klubbor för att slå Johan för farten har jag fått upp, säger Carl.

Den andra rutinerade hemmaspelaren Johan Gustafsson lyckades hålla nere slagen och gick kring vanligt handikapp men lovar återkomma nästa år med bättre löptid.

Frågan är om några fått upp ögonen för denna golf-form, en kommentar var att det med fördel kan ersätta intervallträningen för försäsongsträningen i bandy, något som både Nils, Alfons och Martin kan ha nytta av kommande vinter.

Kommande tävlingar för speedgolfare är Foursome-SM på Täby 28 maj och singel-SM på Österåker 19-20 augusti. Utöver det är det en tävling i Skåne med på singel på Allerum och foursome på Bokskogen 17-18 juni.
– Jag ser mycket fram emot kommande tävlingar och kanske får jag medresenärer. Jag ska i alla fall och ska försöka gå för personbästa på SM även i år som för första gången sträcker sig 18+18 hål över två dagar, sedan får man se hur långt det räcker säger Johan Larsson.