Mikael Abelsson tog tredje raka amatörtiteln i Regel-SM

Ett stort grattis till Mikael som i lördags stod pall för favorittrycket och tog hem sin tredje raka titel. Detta efter att tävlingen gjort ett uppehåll under år 2022 på grund av SGF:s arbete med revisionen av golfreglerna.

Men det var på vippen att han inte hade gått vidare från kvalomgång 1. I år var det ett annat upplägg i de två kvalomgångarna och det gällde att ta reda på totala antalet slag under spelet av ett respektive tre ”regelhål”. Mikael gjorde en feltolkning av ”regeln om mängdrabatt vid flerfaldiga regelbrott”, men eftersom han missat att tillämpa samma regel i en annan situation tog felen ut varandra och han fick rätt svar!

Kvalomgång 2 var nog i svåraste laget. Ett proffs hade tre rätt, medan ett proffs och två amatörer hade två rätt. Alla andra deltagare hade alltså högst ett rätt!

Men i finalen var det traditionella uppgifter. Mikael kom i överläge redan efter den första frågan och kunde slappna av. Han fick sedan full pott och segerresultat mot finalmotståndaren Lesley Stoa från Umeå Sörfors GK blev 5-3. Lite skämtsamt konstaterade Mikael i eftersnacket att han använt sig av gammal hederlig AI, dvs. Abelssons Intelligens!

Sedan var det dags för den ”riktiga” finalen där två förbundsdomare och tidigare mästare gjorde upp om proffstiteln. Efter de fem ordinarie finalfrågorna var ställningen 4-4 och utslagsfrågor fick tillgripas. Då följdes de åt genom ge samma svar (fem korrekta och ett felaktigt), och sedan var utslagsfrågorna slut. Tävlingsledningen hade då bestämt sig för en salomonisk lösning genom att utse båda finalisterna till proffsmästare.

Problemet var nu hur man skulle göra vid diverse fotograferingar efter finalen för man hade ju ingen extra guldmedalj. Men detta löste Mikael. Han är ju vanligtvis en försynt person, men han hade tagit med sig sina tidigare guldmedaljer inför en eventuell hemsidesfotografering där han kunde visa upp tre mästartecken. Han lånade därför helt enkelt ut en av sina gamla guldmedaljer, så att båda proffsmästarna fick stoltsera med var sin mästarmedalj.

De två finalerna samt segerintervjuer direktsändes på Svenska Golfförbundets Facebooksida och kan ses i efterskott.

Läs mer om Regel-SM på SGF:s webbsida

De renodlade regelsituationerna från kvalomgång 1 finns för övrigt i årets sista omgång av Veckans regelnöt.

Mikael har trots sina tre titlar inga som helst ambitioner att bli distriktsdomare, utan han nöjer sig med att titulera sig klubbdomare, och då räknas som amatör, samt att vara ledamot i klubbens regelkommitté. Genom att ansvara för Veckans regelnöt och Seniorgolfens regelfrågor försöker han hålla sig à jour när det gäller reglerna. Och inför årets kvalomgång 1 hade han faktiskt övat genom att redan nu förbereda tidigare nämnda regelfrågor inför 2024.